Een kleine week geleden heb ik een discussie gehad met iemand over het soort mensen op social media. Ik kon me niet voorstellen dat gebruikers in het echt ook allemaal zo sociaal zijn.

Gisteren heb ik mijn tweede Social Media Club 040 (smc040 en op twitter via #smc040) bijgewoond. Het ging over interne social media.
Bij binnenkomst zie je direct de greep naar de telefoons om de check-in te maken op 4square. Daarachteraan (of wellicht ervoor nog) wordt de hashtag smc040 gezocht zodat de timeline hiervan bijgehouden kan worden.
Aan de bar heb ik kennisgemaakt met iemand die werkzaam is bij Rabobank Nederland. Nog geen tien minuten later volgen dan nog meer mensen waar je handjes mee schud en een gesprek mee aangaat. Zo heb ik mensen in het echt gezien die ik via twitter heb ontmoet en ik heb mensen, die ik echt ken, op twitter gesproken die er vanavond niet bij waren.

De lezingen waren erg interessant. Tijdens de presentatie zie je iedereen flink wat teksten tikken of in mijn geval swypen. Dat alles zorgt ervoor dat tussen het luisteren door ook een online discussie op gang gezet wordt. Sterker nog, er is slechts plaats voor 80 man, maar door de online aanwezigen lijkt het op 800 man die zich mengen in de presentatie. Opmerkingen van de spreker worden meteen online kenbaar gemaakt en je kan er meteen op inhaken en meedoen met de discussie. Of je laat jezelf erbuiten.

En dan heb je een pauze. Hier valt het me op hoe divers de aanwezigen eigenlijk zijn. Allemaal hebben ze één ding gemeen: ze spreken je gewoon aan. Ze stellen vragen en willen praten met je. Er is niemand aanwezig die alleen in een hoekje gaat staan en de menigte ontwijkt. Tijdens één van de lezingen werd gezegd dat zelfs de introverte personen dankzij social media wat extraverter werden. Terwijl de pauze voortduurt blijven de mensen een post plaatsen en gesprekken voeren. Ze stappen op je af wanneer ze je herkennen van je foto en spreken je gewoon aan.

Helaas heb ik gisteren de borrel niet in het echt meegemaakt, maar online was des te gezelliger. De day after heb ik weer nieuwe mensen die ik online spreek waar ik gisteren kennis mee heb gemaakt. Ik bedank en word bedankt voor een goed gesprek, dat we elkaar de volgende keer hopelijk weer zien. In de korte periode dat ik in aanraking ben met social media, ben ik nu helemaal van mening dat social media gebruikers in het echt ook echt heel leuk interessant en gezellig zijn.

 

One thought on “Social media gebruikers zijn…

  1. ES

    Yep! Wij zijn allemaal kei sociaal bezig!
    Of we echt leuke mensen zijn is nog te bezien. Hoe echt is een tweep?
    Je kunt met twitter en andere social media een mooie etalage maken. Een online daily reality soap, met jezelf in de hoofdrol als succesvolle zzp-er, niet zo’n goede huisvrouw met een hekel aan poetsen, maar destebeter in lunchen en een zoveelste vinotweetup. Of je bent een social media player met alleen maar leuke vrouwen in timeline. Je kunt zelfs zeggen dat je 100 mails aan het beantwoorden bent terwijl je je nog een keer omdraait en verder snurkt. Een soort secondlife, maar dan zonder beelden en bewegende poppetjes, wel met woorden.
    Het mooie van een twitter community als online naar offline gaat. Elkaar ontmoeten, handen schudden, precies zoals je het omschrijft. Samen stappen, borrelen, sinterklaas vieren. Dan is twitter een ontmoetingsplek; het vertrekpunt naar elkaar leren kennen en als het echt klikt een vriendschap. Twitter als digitale kroeg.
    Tweepcare ook, zoals zojuist mijn hondje werd uitgelaten door een naburige tweepette omdat ik nu even niet zo goed ter been ben.
    Yep, wij zijn kei sociaal!

Geef een reactie