Ramadan Prayer رمضانIn de islam is je intentie bij het doen van je handelingen erg belangrijk. Dit wordt in het arabisch niyyah genoemd: de intentie die je in je hart oproept om iets te doen ter wille van Allah (God). Deze niyyah wordt deel bekrachtigd door het hardop uitspreken van hetgeen wat je gaat doen. Bijvoorbeeld: ik ben van plan in Allah’s naam (Gods naam) vandaag een dag te vasten.

Tijdens de Ramadan is het opstaan in de ochtend nog één van de manieren om je niyyah dat je gaat vasten kracht bij te zetten. Daarom is het voor mij ook zo belangrijk om ’s ochtends op te staan. In het andere geval zou ik namelijk tot middernacht eten en dan niet meer voor de ochtend opstaan.

Het opstaan gaat hier in Nederland op een vrij “sobere” manier. Ik zet mijn wekker op het gewenste tijdstip van 3.30 uur. Mijn tweede wekker heb ik drie meter verderop gelegd ook op 3.30 uur. En als laatste redmiddel heb ik mijn ouders gevraagd mij iedere dag om 3.45 uur wakker te bellen voor het geval dat wekker één en wekker twee geen goed werk verrichten. Overigens klikt mijn wekker zo:

Op die tijdstippen ben ik de afgelopen dagen dan ook netjes wakker geworden. Ik dank mijn ouders, want zoals verwacht slaap ik dus volledig door beide wekkers heen of ik zet ze onbewust uit. In de keuken bereid ik een simpel ontbijtje: brood, een eitje, wat kaas en thee. Vervolgens zet ik een turkse zender op met een speciaal programma voor tijdens de Ramadan en nuttig ik mijn ontbijt.
Op dit moment mag ik eten tot 4.33 uur.

Vorig jaar heb ik de Ramadan meegemaakt in Turkije. Vooropgesteld dat we op vakantie waren bij familie, was het ontbijt alleen al een groter feest dan nu in Nederland. Het begint al bij het wakker worden. In Turkije loopt er iedere nacht een davulcu (drummer) door de straten van de stad en probeert iedereen wakker te maken.

Vervolgens bereidt iedereen uit de familie samen het ontbijt voor. Helaas heb ik geen foto van ons ontbijt toen, maar dat leek verdacht veel hierop:
Table du 1er jour de ramadan

In beide gevallen kan ik gelukkig zeggen dat ik het goed heb, hoewel ik liever wakker zou worden op de drummer dan op het geluid van mijn wekker. Dat ik mezelf gelukkig kan prijzen, hoewel ik liever het tweede ontbijt heb dan dat mager broodontbijtje van de afgelopen dagen.

En dan krijg ik het beeld van deze mijnwerkers in Zonguldak te zien.
Ver van hun famillies op 350 meter onder de grond hebben zij een ontbijt van brood, tomaat, pepers en geitenkaas.

Mijnwerkers in Zonguldak

Mijnwerkers in Zonguldak
Ook zij eindigen het ontbijt met:
Ik ben van plan in Allah’s naam (Gods naam) vandaag een dag te vasten.

Lees ook:
Ramadan, de eerste paar dagen
Ramadan door Joost

 

Categories:

Tags:

12 Responses

  1. Een vraag over je geloof, als het mag.
    Ik ben zelf remonstrants. Dat is een zeer vrijzinnige versie van het christelijk geloof. Het is bijvoorbeelde de eerste kerk die homohuwlijken sluit.

    Bestaat er in de Isam ook een vrijzinnige stroming? Ik zie n.l. heel mooie dingen in de Islam, maar ook dingen die ik liever niet al te letterlijk zou willen nemen (net zoals in de Bijbel).
    Ik begeleid iemand die Islamitisch is, en ik vind dat ze daar mooie mee om gaat. Ik vind alleen dat ze soms te streng voor zichzelf is. Ze leest veel over de Islam, en daar zitten sosm “hel en verdoemenis” preken en boodschappen bij. Ze wordt daar angstig en onvrij van. Het is ook waarom ik de remostranten heb opgezocht, want ik houd niet van “hel en verdoemenis” preken.

    Kun jij me meer vertellen over hoede Islam beleden, uitegeldg wordt?

    dank.

    • De Islam als woord betekent: overgave aan God. Dat betekent leven volgens de regels die Hij heeft opgesteld, dit betekent niet meteen hel en verdoemenis wanneer je de regels niet naleeft.

      De Islam heeft duidelijke richtlijnen die in de Koran zijn vastgelegd. Deze kun je niet veranderen. Denk aan geloven in 1 God, het hiernamaals etc.

      Daarnaast zijn punten waarin de mensen vrijer kunnen zijn met interpretatie, denk aan erf-recht. De Islam heeft daar wel regels voor en deze staan in de Koran.

      Een aantal andere dingen kan je weer interpreteren door deze toe te wijzen aan de tijd waarin de Islam is opgekomen, denk aan oorlog voeren en de rechten van de vrouw. Deze kun je in de context van de historie zien.

      Vanuit de geschiedenis is het geloof (en dit geldt volgens mij voor elk geloof) verspreid door een schrikbeeld te creëren. Als je niet gelooft dan ga je naar de hel enzovoorts. Schrikbeelden overtuigden in ieder geval een hoop mensen. Maar hiermee heb je nog geen geloof.

      Tegenwoordig is dat niet meer. Het gaat erom wat je overgave aan God je kan bieden. Bijvoorbeeld uiteindelijk verlaten we allen deze wereld. Je dierbaren zullen straks niet meer bij je zijn maar in het hiernamaals. Zie dit als een andere stad waar ze verblijven. Hoe mooi is de gedachte dat je hen kunt weerzien in deze andere stad.

      Hel en verdoemenis komen in de Islam en de Koran vele malen minder voor dan respect, vrede en vergiffenis. Allah heeft bijvoorbeeld 99 namen waarvan geen enkele voor geweld staat.

      Tijdens ieder gebed vraag je om vergiffenis aan God. God belooft dan ook dat deze gegeven wordt, mits je niet steeds weer recidiveert.

      Uiteindelijk bepaalt niet de mens wie waar naar toe gaat.

  2. Mooi antwoord. Dank je. Dit klinkt alsof Islam en Christendom dichter bij elkaar kunnen komen. Als we ons richten op die vergeving (liefde) in plaats van op de angst. Streng zijn naar je zelf past daar in. Streng in de zin dat je niet gaat marchanderen met dat wat belangrijk is. Je bang laten maken niet.
    Die gerichtheid en vergeving is wat mij aantrekt in mijn geloof. Gelukkig herken ik daar veel van in jou antwoord. Ondanks alle verschillen in ons beider geloof is er denk ik een grote kern van gelijkheid.

Geef een reactie