Mag een onderneming een advertentie zomaar aanpassen? Dat is de vraag die vele lezers van Ibood.nl zich vandaag afvroegen. De situatie: vannacht om 01.33 uur ontvangen alle abonnees van de Ibood Nieuwsbrief de onderstaande aanbieding.
Verzendkosten

Let op dat er € 0 staat aangegeven bij de verzendkosten. Ibood hanteert de voorwaarden dat alle aanbiedingen slechts 24 uur gelden. Dit geeft aan dat er een termijn op zit. Er zijn lezers geweest die in de loop van de ochtend het product ook hebben besteld met deze € 0 verzendkosten.

In de loop van de dag echter veranderd Ibood de website en ineens is de aanbieding wel veranderd. Nu wordt de klant gevraagd wel € 5.95 verzendkosten te betalen.

verzendkosten-2

Mag Ibood deze verandering zomaar doorvoeren? Kunnen zij zich in dit geval beroepen op hun eigen algemene voorwaarden artikel 4?

Ik denk van niet! Ibood heeft krachtens de wet door middel van de email aan zijn lezers een aanbieding gedaan met een geldigheid. Hieronder een passage uit het wetboek:

Artikel 6:219 lid 1 Burgerlijk Wetboek

“Een aanbod kan worden herroepen, tenzij het een termijn voor de aanvaarding inhoudt of de onherroepelijkheid ervan op andere wijze uit het aanbod volgt.”

De koper/lezer in dit specifiek geval had niet kunnen weten dat Ibood een fout had gemaakt. In verband met Sinterklaas en vanwege de geringe prijs is het zeer aannemelijk dat Ibood in dit specifieke geval en de aanbieding hierop volgend (de zgn. Ibood Hunt) de verzendkosten voor eigen rekening heeft genomen.

De lezers van Ibood klagen al sinds vanochtend en dat leverde een totaal van 3 pagina’s op in het forum. Ook ik leverde mijn bijdrage aan de hand van bovenstaand wetsartikel. Mijn bijdrage is door de Admin/Moderator verwijderd evenals het klaagzang van de andere lezers. Gelukkig hebben we de plaatjes en de wet! Doe er je voordeel mee en Ibood wees sportief.

Categories:

7 Responses

  1. Dit gebeurt wel is vaker. Ooit was er een actie van een ’taart’ bij de HEMA? voor €1,- of iets in die richting. Meestal is het een vergissing (of het nu ook zo is weet ik natuurlijk niet). Het is wel een interessant onderwerp, omdat ook de redelijkheid en de billijkheid van 6:248BW er doorheen wordt gefietst. En met de redelijkheidstoets kan je meer kanten op, mits je het goed beargumenteert. Ook is er jurisprudentie over deze ’tik fouten’.

  2. Wat mij stoorde in dit geval zijn twee zaken:
    1- de vroege bestellers hebben besteld zonder verzendkosten. Hiervan maken zij ook een melding op het forum. Latere bestellers krijgen, ondanks wat via email wordt getoond, toch de verzendkosten voor rekening. Zij waren hiervan niet op de hoogte. Door eerdere berichten op het forum werd er naar mijn mening terecht aangenomen dat Ibood een nieuwe actie had. Er is meermalen om reactie gevraagd over de dag heen aan Ibood voor een reactie. Deze is pas rond 17.00 uur gekomen en restulteerde in het verwijderen van bepaalde berichten!

    2- Dat er wordt afgedaan met: ach foutje na ruim 16 uur niet te reageren. En het verwijderen van berichten op het forum.

    De afhandeling van deze “fout” was gewoon slecht.
    Daarbij wordt er te snel uitgegaan dat de consument het toch allemaal niet weet en dat men er zo maar mee weg kan komen. Dat is jammer, die gedachtengang,

Laat een reactie achter bij Senol Tapirdamaz (@SenolTapirdamaz) Reactie annuleren