via http://www.constructionlawsignal.com/

Direct na de tweet van Jan Willem volgde zijn blogpost al over het al dan niet op tijd betalen.

Vanochtend opende ik mijn telebankieren en mijn excel file met openstaande posten (ja ik houd mijn boekhouding graag simpel).

Net als altijd loop ik dan de bijschrijvingen door en die match ik dan aan de openstaande posten. Overzichtelijk en handig. In een oogopslag zie ik hoeveel er nog open staat en vooral ook hoe lang die facturen openstaan.

Lees de rest van zijn blog op  Op tijd betalen fatsoen of uniek?

 

Toch zijn er naast het vooruit laten betalen van klanten nog een aantal middelen die mogelijk kunnen helpen bij (structureel) te laat betalende klanten.

  • factureer op tijd en vermeld duidelijk de betalingstermijnen in de opdracht, de factuur en de algemene voorwaarden;
  • kom in actie op dag 1 van overschrijding van de betalingstermijn;
  • indien een klant (bedrijven of overheid) 30 dagen na ontvangst van de factuur nog niet heeft betaald, mag je de hoge wettelijke rente berekenen (bij consumenten is dit de lage wettelijke rente);
  • lever je een product af voor een klant en deze heeft nog niet betaald? Oefen je retentierecht uit (art 3:290 BW)
  • een beller is nog steeds sneller, blijf in contact met de klant;
  • stel een betalingsregeling op;
  • schakel een incasso&gerechtsdeurwaarders kantoor in en verhaal de kosten op de klant. Per 1 juli 2012 geldt een maximale vergoeding voor incassokosten, bespreek dit met de gerechtsdeurwaarder

En natuurlijk boven alles: wees zelf ook op tijd met betalen!

2 thoughts on “Help mijn klant betaalt niet op tijd

Geef een reactie